ایمن پلیمر شیمی

گیره های صخره نوردی

گیره های صخره نوردی

تاریخ انتشار : 21 مهر 1403
گیره‌های صخره‌نوردی از اجزای کلیدی دیوارهای صخره‌نوردی هستند که به صخره‌نوردان کمک می‌کنند از دیوار بالا روند. این گیره‌ها از مواد مختلفی مانند پلی یورتان، پلی اتیلن و چوب ساخته می‌شوند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. پلی یورتان به خاطر دوام بالا، مقاومت در برابر ضربه و قابلیت شکل‌پذیری، به عنوان محبوب‌ترین ماده در تولید گیره‌ها شناخته می‌شود.
فهرست مطالب

گیره های صخره نوردی از اجزای اصلی دیوارهای صخره نوردی هستند. گیره ها به صخره نورد این امکان را می دهند که از دیوارهای مخصوص صخره نوردی بالا رود. این گیره ها می توانند با استفاده از مواد مختلفی ساخته شوند. از این رو، انتخاب ماده مناسب برای این منظور در کنار موارد دیگری از جمله اندازه و شکل گیره، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، به بحث در پیرامون این موضوع پرداخته خواهد شد.

انواع گیره های صخره نوردی

مواد مختلف کارایی و عملکرد متفاوتی دارند. میزان کیفیت هر ماده بر کیفیت نهایی محصول تاثیرگذار است بدین معنی که هر چه رزین (ماده) تهیه شده ارزان تر باشد، قیمت نهایی محصول نیز ارزان تر می شود، اما دوام و ماندگاری آن افت می کند. گیره های مختلفی در بازار وجود دارند که در اشکال، بافت و رنگ های مختلفی هستند. با انتخاب ماده مناسب، این اطمینان حاصل می گردد که محصولی با کیفیت ساخته شده که برای سال ها دوام خود را به خوبی حفظ می کند.

انواع گیره های صخره نوردی پلی یورتانی

همچنین بخوانید

۱. پلی یورتان

گیره هایی که با استفاده از پلی یورتان ساخته شده اند، از رزین پلی یورتان تولید می شوند و در باشگاه های ورزشی به عنوان جایگزین گیره های پلی اتیلنی مورد استفاده قرار گرفته اند. این گیره ها دوام طولانی تر و بیشترین مقاومت نسبت به پوسته پوسته شدن را دارند. این مواد پلی یورتانی، تا حدی انعطاف پذیری از خود نشان می دهند و مقاومت در برابر ضربه دارند.

علاوه بر آن، احتمال ترک خوردن آن ها در اثر اعمال نیروی زیاد نسبت به سایر مواد کمتر است. به بیان دیگر، با استفاده از مخلوط پلی یورتان تهیه شده از مواد اولیه با کیفیت، گیره هایی دارای بافتی بسیار مناسب بدست می آید که امکان در دست گرفتن آنها نسبت به چوب بهتر است. گیره های پلی یورتانی با ریخته شدن درون قالب به روش دستی یا دستگاهی شکل می گیرند.

به طور کلی، گیره های تولید شده با استفاده از مواد پلی یورتانی مزیت های متعددی از جمله موارد زیر دارند:

  • دادن حس خوب نرمی
  • دوام بالا (تا دماهای ۵۰ )
  • مقاوم در مقابل ضربه، سایش، فرسایش و پارگی
  • مقاومت در برابر ترک خوردگی
  • وزن سبک
  • پخت سریع
  • امکان دریل یا پیچ کردن آنها

لازم به ذکر است که از رزین های پلی استری نیز می تواند برای این منظور استفاده شود، اما امکان ایجاد تغییرات در پلی یورتان ها بیشتر است و زمانی که اختلاط رزین های پلی استری به درستی صورت گیرد، بیشتر مستعد آسیب پذیری و پوسته شدن نسبت به گیره های پلی یورتانی هستند.

گیره های صخره نوردی پلی اتیلن

۲. پلی اتیلن

پلی اتیلن یکی از موادی است که از ابتدا برای تولید گیره های صخره نوردی بکار می رفت. این ماده بسیار با دوام بود و از نظر ظاهری، بافتی بسیار شبیه به سنگ واقعی داشت. کار با این مواد نسبتا ساده است به همین دلیل، تاریخچه توسعه آنها به طولانی مدت برمی گردد. پلی اتیلن ها استحکام و مقاومت خوبی نسبت به فرسایش دارند، اما اگر به صورت درستی از آنها استفاده نشود، شکننده خواهند بود و به سادگی مستعد پوستگی و یا ترک خوردن هستند. از طرفی، گیره های پلی اتیلنی نسبت به پلی یورتان سنگین تر می باشند زیرا که امکان ساخت آنها به گونه ای که مانند گیره های پلی یورتانی توخالی باشند به دلیل ماهیت شکننده آنها وجود ندارد. بزرگترین مزیت این مواد، امکان استفاده از آنها در محیط های بیرونی و پایداری نسبت به نور فرابنفش است. با این وجود، دارای معایبی از جمله موارد زیر هستند:

  • زمانی که نیروی بالایی به آنها وارد شود مانند پلی یورتان استحکام مناسبی ندارند (رفتاری شکننده از خود نشان می دهند)
  • بسیار مستعد پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی هستند
  • امکان دریل کاری برای آنها وجود ندارد

خدمات پس از فروش

شرکت ایمن پلیمر شیمی تولید کننده پلی اورتان مایع باکیفیت و استاندارد جهانی است. برای استعلام و خرید با ما تماس حاصل نمایید.

۳. چوب

چوب یکی از مواد محبوب برای اینکار محسوب می شد که حداقل اصطکاک را از خود بروز می داد. این کاهش اصطکاک بر سطح پوست حس خوبی را ایجاد می کرد و نیازمند فعالیت بیشتر ماهیچه ها برای نگه داشتن گیره، در دست بود به همین دلیل، گزینه محبوبی بین صخره نوردان برای بهبود توان آنها بود. از طرفی، این گیره های چوبی معایبی از جمله موارد زیر را داشتند:

  • تمیزکاری یا ضدعفونی کردن آنها دشوار بود
  • امکان ساخت آنها تنها در اندازه های کوچک ممکن بود
  • زمان و زحمت زیادی برای تولید اینگونه گیره ها لازم است
  • وزن قطعات تولیدی زیاد بودند
  • دوام زیادی نداشتند (به نسبت گیره های رزینی) و مستعد شکسته شدن و ترک خوردگی بودند
گیره های صخره نوردی چوبی

در نهایت می توان گفت که ورزش صخره نوردی، در سال های اخیر روز به روز توجه گسترده تری را به خود جلب است. از مواد مختلفی برای تولید گیره های صخره نوردی استفاده شده است که در این میان، پلی یورتان ها محبوبت ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. مواد اولیه پلی یورتانی به تولیدکنندگان امکان تولید گیره ها در اشکال و اندازه های مختلف را می دهند و مزیت های بسیاری دارند که آنها را از سایر مواد تولید این قطعات متمایز می سازند، که این مقاله به طور خلاصه آنها را بیان داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *