ایمن پلیمر شیمی

بازیافت پلی اورتان

بازیافت پلی اورتان و تحول در صنعت فوم

تاریخ انتشار : 28 شهریور 1403
بازیافت پلی اورتان در صنعت فوم با چالش‌های متعددی مواجه است. با افزایش تقاضا برای پلی یورتان و نیاز به مدیریت پسماندهای آن، تلاش‌ها برای توسعه روش‌های نوین بازیافت افزایش یافته است. محققان دانشگاه Aarhus موفق به کشف روشی جدید برای بازیافت فوم پلی‌یورتان شده‌اند که امکان جداسازی اجزای اصلی آن، یعنی پلی‌ال و دی‌آمین، را فراهم می‌کند. این روش می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌های بازیافت منجر شود و آینده صنعت فوم را متحول کند.
فهرست مطالب

میزان تولید تشک در ایران به عوامل متعددی از جمله میزان تقاضا، ظرفیت تولید کارخانه‌ها و نوع تشک (فوم، فنری، طبی و غیره) بستگی دارد. عمر مفید این تشک‌ها به کیفیت مواد استفاده شده، نوع تشک و نحوه استفاده بستگی دارد و معمولاً چیزی در حدود ۷ تا ۱۰ سال است. تشک‌های با کیفیت بالاتر ممکن است عمر طولانی‌تری داشته باشند، در حالی که تشک‌های ارزان‌تر و با کیفیت پایین‌تر ممکن است زودتر دچار فرسودگی شوند.

پس از اتمام عمر مفید، تشک‌ها به مرور زمان کیفیت خواب را کاهش می‌دهند و ممکن است باعث مشکلاتی مانند درد کمر یا ناراحتی‌های جسمی شوند. بیشتر تشک‌ها پس از این مدت دور ریخته می‌شوند و به محل‌های دفن زباله یا بازیافت منتقل می‌شوند.

هنگام بازیافت تشک، از انباشت آن در محل‌های دفن زباله و اشغال فضای ارزشمند، همچنین از افزایش آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌شود. از این رو، برنامه‌های بازیافت طراحی شده‌اند تا فرآیند تفکیک و استفاده مجدد از مواد تشکیل‌دهنده تشک‌ها به درستی انجام شود. با مشارکت در این برنامه‌ها، به پشتیبانی از آینده‌ای پایدار و حفظ منابع طبیعی کمک می‌کنید (اجزای اصلی مواد عمدتاً از نفت فسیلی استخراج می‌شوند).

بازیافت مواد پلی یورتان

چالش بازیافت مواد پلی اورتانی

در سال ۲۰۲۲، بازار جهانی پلی اورتان به تقریباً ۲۶ میلیون تن رسید و پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۳۰ حدود ۳۱.۳ میلیون تن را نشان می‌دهد، که حدود ۶۰ درصد آن به شکل‌های مختلف فوم است. تولیدکنندگان در صنعت پلی اورتان هر یک از فرمول‌های منحصربه‌فردی برای دستیابی به ویژگی‌های خاص مواد در محصولات خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، فرآیند تفکیک مواد و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید نیازمند زیرساخت‌ها و فناوری‌های خاص است. بنابراین، برای دستیابی به یک اقتصاد واقعی در بازیافت پلی اورتان، باید چندین چالش از جمله موارد زیر حل شود:

  • تفکیک ضایعات
  • لجستیک
  • دسته‌بندی پلی اورتان به انواع مختلف

خدمات پس از فروش

شرکت ایمن پلیمر شیمی تولید کننده پلی اورتان مایع باکیفیت و استاندارد جهانی است. برای استعلام و خرید با ما تماس حاصل نمایید.

با این حال، صنعت کوچکی ولی در حال رشد وجود دارد که پلی اورتان را به طور شیمیایی به اجزای اصلی خود، یعنی پلی‌ال و ایزوسیانات، تجزیه (دی پلیمریزه) می‌کند با هدف استفاده مجدد از آن‌ها به عنوان مواد اولیه در محصولات جدید پلی اورتان است. به بیان دیگر، هنوز راه زیادی باقی مانده تا خروجی این فرآیند بتواند با مواد اولیه «بکر» رقابت کند. جدا کردن و خالص‌سازی عناصر مورد نظر هزینه‌بر است.

پیدایش روشی بهتر برای بازیافت فوم نرم پلی یورتان

محققان دانشگاه Aarhus یک روش بهتر برای بازیافت فوم پلی یورتان از اقلامی مانند تشک‌ها پیدا کرده‌اند. این خبر خوبی برای صنعتی است که به دنبال بازیابی شیمیایی اجزای اصلی این ماده و هدف آن کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصولات است.

بازیافت فوم نرم پلی یورتان

آن‌ها روش خود را بر اساس آنچه که شرکت‌های مربوطه در حال حاضر استفاده می‌کنند، یعنی تجزیه فوم پلی یورتان با اسید (اسیدولیز) بنا کردند، اما این شرکت‌ها فوم تجزیه شده را به پلی‌ال و ایزوسیانات جدا نمی‌کنند. این امر منجر به ایجاد مخلوطی می‌شود که نمی‌توان به‌طور مستقیم از آن استفاده کرد و نیاز به بکارگیری از دستورالعمل‌های جدید توسط مشتریان خود دارد.

محققان این دانشگاه نه تنها قادر به تجزیه فوم پلی یورتان و جداسازی دو جزء اصلی آن شدند، بلکه ‌توانستند این کار را در یک مرحله انجام دهند. آن‌ها فوم پلی‌یورتان انعطاف‌پذیر را در دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد در یک راکتور با کمی اسید سوکینیک حرارت دادند. سپس، از فیلتری استفاده کردند که یک ماده را جمع‌آوری کرده و اجازه عبور به دیگری را ندهد.

به بیان دیگر، پلی‌ال‌ها ماده ای هستند که عبور می‌کنند و با کیفیتی قابل مقایسه با پلی‌ال‌های اولیه این امکان را فراهم می‌کنند که در تولید جدید پلی یورتان استفاده شوند. بخش جامد مخلوط محصول که فیلتر شده است، در یک فرآیند هیدرولیز ساده به نوعی دی‌آمین تبدیل می‌شود که در تولید ایزوسیانات‌ها و در نتیجه فوم پلی اورتان استفاده می‌شود.

به این ترتیب، محققان قادر به بازیابی تا ۸۲ درصد وزنی از ماده اصلی فوم پلی اورتان انعطاف‌پذیر (که در تشک‌ها استفاده می‌شود) به دو بخش جداگانه از دی‌آمین‌ها و پلی‌ال‌ها شدند. محققان به‌تازگی یافته‌های خود را در نشریه “شیمی سبز” منتشر کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *